Zasadnicza Szkoła Zawodowa i Liceum Ogólnokształcące
Gimnazjum im. Kawalerów Orderu Uśmiechu oraz Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka
Akcja "Jak nie czytam, jak czytam."
Leniwe ósemki.

Zaproszenie do korzystania z proponowanych zestawów ćwiczeń

dla mamy, taty i dziecka

oraz wszystkich, którzy chcą się „odnaleźć”

( wiek i płeć nie grają tu żadnej roli )


Możliwości i podstawy działania proponowanych ćwiczeń i zabaw


Większość z nas ma różne kłopoty ze sobą i otoczeniem. Czujemy się zagubieni we własnych problemach. Mamy trudności w kontaktach z ludźmi, opory przy załatwianiu własnych spraw. Stosunki z otoczeniem nie układają nam się tak, jak byśmy tego oczekiwali. Nie potrafimy uporządkować naszego życia. W domu i w pracy ciągle brakuje nam czasu. Często bywamy niezdecydowani i niepewni siebie. Mamy wątpliwości, czy dobrze wypełniamy swoje obowiązki. Dzieci mają trudności z nauką i koncentracją, problemy z czytaniem, piszą niewyraźnie , z błędami.

Najczęściej uważamy, że wymienione problemy spowodowane są okolicznościami zewnętrznymi i dlatego są nieuniknione. W rzeczywistości wynikają one z niezrównoważonego stanu naszego ciała i umysłu. Dzięki proponowanym ćwiczeniom możemy (przynajmniej częściowo) z powrotem odzyskać zachwianą równowagę – a co za tym idzie usunąć część gnębiących nas problemów.

Propozycja ćwiczeń to nic innego jak jeden z elementów metody jaką jest kinezjologia edukacyjna nazywana też gimnastyką mózgu. Została ona stworzona w Stanach Zjednoczonych na początku lat 80 – tych przez doktora Paul’a Dennisona.


Jak pracuje nasz mózg



PÓŁKULE MÓZGU

LEWA

PRAWA

zaczyna od fragmentu (części)

najpierw widzi cały obraz

części składowe języka

zrozumienie języka

składnia, semantyka

obraz, emocje, znaczenie

litery, zdania

rytm, płynność, dialekt

liczby

obrazy, wyobrażenia, intuicja

zwraca uwagę na różnice

zwraca uwagę na podobieństwa

kontroluje uczucia

nie krępuje uczuć

planowanie, struktura, organizacja

spontaniczność, płynność

myślenie sekwencyjne

myślenie o wielu rzeczach naraz

ukierunkowanie na język

ukierunkowanie na uczucia

ukierunkowanie na przyszłość

ukierunkowanie na chwilę obecną

sport - pozycja ręki, oka, stopy

sport - płynność i rytm

sztuka - materiały do tworzenia, narzędzia, metody

sztuka - obraz, emocje, płynność

muzyka - nuty, uderzenia, tempo

muzyka - pasja, rytm, obraz


Kinezjologia edukacyjna zajmuje się ruchami bardzo specyficznymi, takimi, których wykonanie aktywizuje i stymuluje odpowiednie obszary mózgu, powodujące zwiększanie ilości połączeń nerwowych między prawą i lewą półkulą, dzięki czemu poprawia się jakość pracy mózgu jako całości.
Mówiąc jeszcze inaczej, wchodząca w skład kinezjologii edukacyjnej gimnastyka mózgu to program rozwoju ruchowego, ukierunkowany na łatwe uczenie dzieci i stymulowanie ich rozwoju. Chodzi o program aktywizacji układu nerwowego i uwalniania od stresu. Jest to bardzo efektywna metoda. Najbardziej zadziwiające wyniki to znaczna poprawa w zakresie poczucia własnej wartości i zdolności koncentracji. Gimnastyce mózgu wystarczy poświęcić kilkanaście minut dziennie, by w krótkim czasie osiągnąć wymierne, zauważalne rezultaty. Same tylko ruchy naprzemienne powodują, że przepływ informacji z jednej półkuli mózgowej do drugiej następuje nawet 28 razy szybciej, a jednocześnie dzieje się to przy znacznie mniejszym wydatku energetycznym. Myślimy więc szybciej, sprawniej, a męczymy się znacznie mniej.

Gimnastykę mózgu powinni stosować właściwie wszyscy.

Ma ona pozytywny wpływ dosłownie na każdego, gdyż daje nam harmonijną współpracę między lewą i prawą półkulą mózgową. Szczególne jednak znaczenie gimnastyka mózgu posiada dla tych, u których współdziałanie obu półkul mózgowych jest zakłócone lub niepełne, czyli u dyslektyków, dysortografików, dzieci nadpobudliwych mających problemy z uczeniem się.

Dziecko rozwija się bardziej harmonijnie, bez zahamowań i niepotrzebnych stresów. Gdy wykonujemy ruch lewą nogą, impuls nerwowy dociera do prawej półkuli; w przypadku ruchu prawą ręką - dochodzi on do półkuli lewej. Jeśli natomiast na przemian wykonujemy ruchy lewą nogą oraz prawą ręką i jesteśmy przy tym w stanie utrzymać równowagę, dochodzi do szybkiego przełączania prawej i lewej półkuli. Tworzą się nowe połączenia nerwowe, a stare, już istniejące, udrażniają się i umacniają. W ten sposób następuje lepsza integracja pracy obu półkul mózgu. W rezultacie jego część intuicyjna zaczyna lepiej współpracować z częścią analityczną. Lewe ucho może dobrze współdziałać z prawym, a oko z lewym. W ten sposób nauka dla dzieci dyslektycznych, czy dysortograficznych przestaje być przyczyną stresu, staje się łatwiejsza.


Leniwe ósemki


Usprawniają koordynację wzroku, obwodowe widzenie, aktywizację mózgu dla przekraczania środkowej wizualnej linii, integrację półkul mózgowych, mechanizm czytania (ruch oczu z lewej do prawej), rozpoznawanie znaków przy pisaniu, płynność pisania, czytanie ze zrozumieniem, poprawiają  poczucie równowagi, zdolność postrzegania obydwoma oczyma, zdolność odpoczynku mięśni oka podczas czytania oraz ruchliwość gałek ocznych (podążanie wzrokiem za ręką).

Zmiany w zachowaniu lub postawie to:

- odpoczynek oczu, szyi i ramion w czasie wzmożonej koncentracji,

- poprawa ostrości postrzegania,

- wzmacnianie stabilności, koordynacji, równowagi ciała i sprawności fizycznej,

- umiejętność rozróżniania lewej i prawej strony,

- świadomośc swojego ciała i jego koordynacja,

- zdolność do odpoczynku oczu, ramion, szyi i nadgarstków w czasie pisania,

Zestawy ćwiczeń:

Zestaw 1 Dokument pdf
Zestaw 2 Dokument pdf
Zestaw 3 Dokument pdf
Zestaw 4 Dokument pdf
Zestaw 5 Dokument pdf
Zestaw 6 Dokument pdf
Zestaw 7 Dokument pdf


Woda


A zatem dzięki ćwiczeniom Paula Dennisona można nadrobić wiele niedostatków. Podczas wykonywania ich powinniśmy pić dużo wody, która wspomaga uczenie się i myślenie, podnosi energetykę naszego ciała i znakomicie dotlenia mózg. Kto pije za mało wody , posiada słabo dotleniony mózg, jest więc on dla procesu uczenia się magicznym eliksirem.


Ilość wody, jaką powinniśmy wypijać dziennie

obliczamy, dzieląc masę naszego ciała przez 11.


LITERATURA


Martin Stiefenhofer, „Wielka księga gier, zabaw i łamigłówek”, Klub dla Ciebie, Warszawa 2007

Brain Gym, „Kinezjologia Edukacyjna”

Dr Carla Hannaford, „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł”

Materiały z kursu  "Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona – I i II stopień" zorganizowanego w listopadzie 2000r. przez ODN w Zielonej Górze, prowadzonego przez Joannę Zwoleńską (terapeuta , pedagog, instruktor kinezjologii edukacyjnej )

Dorota Majewska, „Relaks w świetlicy”, praca dyplomowa , WSP Podyplomowe Studia Myślenia Twórczego i Technik Przyspieszonego Uczenia , Zielona Góra 2001


Strony internetowe:

republika.pl/kined

www.zs1brodnica.edu.pl

biblioteka.bialystok.edu.pl

www.jakoloruje.pl


Zapraszam do zapoznania się z zestawami i wykorzystania ćwiczeń .

Jeśli macie Państwo jakieś pytania proszę o kontakt pocztą elektroniczną bibliotekarz47@wp.pl



mgr Dorota Majewska


Copyright © 2006 - 2018 by Zespół Placówek Oświatowych w Siedlisku
Autor: Jacek Ziemianek